23948sdkhjf

Trustpilot-stjerner fjernet hos to virksomheder

De grønne Trustpilot-stjerner er lukrative. Jagten på dem har nu givet to nordjyske webshops en advarsel. For ikke alt på Trustpilot er, hvad det udgiver sig for

Når du åbner Trustpilots hjemmeside, står der skrevet med store bogstaver: "Rigtige anmeldelser fra rigtige mennesker".

Men det er ikke altid tilfældet.

For i disse uger pibler det frem med historier om falske anmeldelser eller indehavere, der på alt andet end uvildig vis lovpriser deres egne forretninger.

Det drejer sig om de grønne stjerner, som forbrugere giver en virksomhed efter en handel eller oplevelse med dem. Et simpelt system, hvor en ærlig og redelig anmeldelse skal give andre indtryk af, hvad der venter dem.

Men sådan fungerer det ikke helt i praksis.

I Nordjylland peger pilen især på to velkendte forretningsdrivende. Deres to netbutikker fik sat et advarselsskilt på deres Trustpilot-side og sågar fjernet deres samlede score.

Og Nordjyske kan fortælle hvorfor.

Stjerner til salg

Selv verificerede anmeldelser, som er Trustpilots garanti for en reel anmeldelse, har tilsyneladende alvorlige problemer med troværdigheden.

Virksomheder kan nemlig købe sig til de attraktive femstjernede anmeldelser. Blandt andet gennem hjemmesiden BlackHatWorld, hvor man både kan søge og tilbyde anmeldelser på Trustpilot.

På en underside dedikeret til Trustpilot-anmeldelser finder man blandt andet et opslag fra en marketingsvirksomhed i Storbritannien.

De tilbyder femstjernede anmeldelser til ni dollars, men anbefaler, at man også bestiller tre- og firestjernede anmeldelser, for at det virker mere troværdigt.

Slår man til, ligger de falske anmeldelser på din Trustpilot-side indenfor 72 timer.

Ifølge Trustpilot er brug af falske anmeldelser strengt forbudt på platformen. Men det sker i stor stil. Alene i 2023 blev der fjernet over tre millioner anmeldelser fra siden, svarende til 6 procent af alle anmeldelser.

Sådan finder Trustpilot falske anmeldelser

Alle TrustPilot-anmeldelser scannes for at sikre, at anmeldelsen lever op til retningslinjerne. Igennem scanningerne kan mistænkte falske anmeldelser markeres. Der bruges alt fra maskinlæring til AI og dataanalyse.

De markerede anmeldelser bliver vurderet af specialister, som sorterer potentielle falske anmeldelser fra for at sikre troværdige anmeldelser.

Skulle der være falske anmeldelser på en profil, bliver virksomheden underrettet om brud på deres retningslinjer.

Hvis virksomheden fortsætter med at bryde retningslinjerne, kan Trustpilot vælge at give en advarsel, ligge en forbrugeradvarsel på deres profiler eller i værste tilfælde lægge sag an mod virksomheden.

Trustpilot

Og så er vi tilbage ved de to velkendte nordjyske erhvervsdrivende.

Advarsel til brugerne

På Adelgade i hjertet af Aalborg bor en koncern, som for nyligt kom i Trustpilots søgelys.

Den kalder sig Internet Zoo og driver en række netbutikker, hvoraf den største er medlemsklubben Shopbetter. Her kan brugere købe sig adgang til rabat på over 250.000 forskellige varer, som sælges "under markedspris," lyder det.

I spidsen for det hele står Kim Sloth Bengtsen samt IT-mangemillionæren Morten Lindblad, der tilbage i september overtog knap halvdelen af den økonomisk nødlidende koncern i en redningsaktion.

Men holder priserne og kvaliteten på Shopbetters varer? Det er svært at få svar på, når man besøger ShopBetters Trustpilot-side.

For Trustpilot har udstyret den med et advarselsskilt og fjernet deres samlede score på grund af "overtrædelse af vores retningslinjer."

Det samme gælder for netbutikken UllaKulla, som Kim Sloth Bengtsen og Morten Lindblad også ejer.

Ejeren gav selv fem stjerner

Trustpilot oplyser til Nordjyske, at man har fundet i alt 220 falske anmeldelser på de to webshops.

Nordjyske har forsøgt at få en kommentar fra Kim Sloth Bengtsen og Morten Lindblad.

Vi ville gerne have spurgt ind til, om de var bekendt med de mange hundrede falske positive anmeldelser, og hvor de kommer fra.

Vi ville også have spurgt, hvorfor eksempelvis Morten Lindblad tilbage i september gav ShopBetter, som han er medejer af, fem stjerner og anmeldelsen "alt var perfekt".

De er ikke vendt tilbage.

Efter Nordjyskes henvendelse toner der dog en boks frem på ShopBetters hjemmeside.

Heri skriver Kim Sloth Bengtsen, at man "ikke køber falske anmeldelser og tager klar afstand fra denne form for forretningspraksis."

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.041